Róbert SUJA: „ŠIROKOROZCHODNÁ TRAŤ JE STRATEGICKÁ VÝHODA AJ PRE VOLVO. ĎALŠIE TISÍCE TON TOVARU DENNE ZNAMENAJÚ PRÁCU PRE ĽUDÍ, MENEJ KAMIÓNOV NA CESTÁCH, DOSTUPNEJŠIE A LACNEJŠIE POTRAVINY, AJ VYUŽITIE NAŠEJ STRATEGICKEJ POLOHY S UKRAJINOU.“
Róbert SUJA: „ŠIROKOROZCHODNÁ TRAŤ JE STRATEGICKÁ VÝHODA AJ PRE VOLVO. ĎALŠIE TISÍCE TON TOVARU DENNE ZNAMENAJÚ PRÁCU PRE ĽUDÍ, MENEJ KAMIÓNOV NA CESTÁCH, DOSTUPNEJŠIE A LACNEJŠIE POTRAVINY, AJ VYUŽITIE NAŠEJ STRATEGICKEJ POLOHY S UKRAJINOU.“
Poviete si, a ako tomu pomôže župan? Už dnes rokujem s niekoľkými investormi, ktorí túto investíciu jednoznačne podporujú a potrebujú ju, nenašli však žiadnu podporu v kraji a to je obrovská chyba! Veď ako by aj mohli, keď súčasný župan chcel kupovať najväčšiu fabriku za 1 euro.
Slovensko je tepnou tovarov z východnej Európy vďaka širokorozchodnej trati. Dnes, keď dôležitosť bezpečnosti dopravy tovarov a surovín znamená pre štáty nevyhnutnosť, sme v pozícii, kedy treba okamžite konať!
Z Ukrajiny k nám po širokorozchodnej trati prúdi množstvo tovarov, spomeňme si ako nám chceli túto devízu Košického kraja zrušiť a presunúť prekladisko z Čiernej nad Tisou, kde sa prekladajú najmä sypké materiály, a dať ho do Rakúska. To sa však podarilo úspešne odvrátiť.

Dňa 10.5.2022 rakúska železničná spoločnosť OBB oznámila, že odchádza zo spoločnej firmy Berietung Planungsgesellschaft a vzdáva svojho podielu v spoločnosti. Čo prakticky znamená, že projekt širokorozchodnej trate Maťovce – Viedeň zaniká a s ním aj plány na vybudovanie dopravných terminálov v Nových Zámkoch a vo Viedni.

Nemenej dôležitou trasou pre východoslovenskú ekonomiku je určite širokorozchodná trať Maťovce – Haniska pri Košiciach. Dnes je tu len jednokoľajová trať ktorú prevádzkujú desiatky rokov bez výraznejších investícií.
Toto určite brzdí rozvoj východu a Košického kraja, pretože v dobe keď prichádza strategický investor VOLVO a do nášho kraja sa presunú subdodávatelia z celého sveta, akútne potrebujeme hospodársku výhodu regiónu.
Potrebujeme jednoznačne modernizáciu trate a rozšírenie na dve širokorozchodné koľaje. Prečo? Umožní nám to prepravovať denne minimálne o 26 400 ton viac tovaru z Ukrajiny do logistického centra pri Košiciach. A teraz si predstavte, že je to približne 860 plne naložených kamiónov každý deň. Zaplnili by štvrtinu diaľnice z Košíc do Michaloviec, tej, ktorá má byť hotová až v roku 2030…
My ale môžeme rozumne pomôcť Košickému regiónu i Ukrajine teraz, keď to potrebujú ľudia na oboch stranách hranice. Podarí sa nám to, ak sa stane jednou z našich priorít modernizácia železničnej trate Maťovce – Haniska. Je potrebné aspoň trať modernizovať (zvýšiť rýchlosť výmenou zvršku a sanáciou spodku, dispečerizovať trať), potom po trati môže jazdiť odhadom o ďalších ďalších 100 % vlakov viac ako dnes, kapacita by sa zvýšila skokovo po dobudovaní druhej koľaje.
Prácu v logistike nájde o 2 000 -5 000 ľudí viac ako dnes. Nebudú tak musieť cestovať za prácou, nájdu ju doma, v našom kraji. Košický kraj by sa stal opäť atraktívnejším pre ďalších investorov, pretože, kde funguje efektívna logistika, tam príde investor v dnešnej dynamickej dobe ihneď.

Táto investícia by priniesla INÝ ŽIVOT v Košickom kraji akým bol doteraz!
Dnes prúdi do Hanisky tovar najmä pre U.S. Steel ako železná ruda, či uhlie. Vývoj však ide ďalej, nesmieme zaspať dobu a musíme byť pripravení a v čase, kedy v prístavoch stoja lode s obilninami, našim cieľom môžu byť aj komodity ako pšenica, slnečnica, repka, sója, kukurica, či slnečnicový olej, alebo kontajnerové vlaky z Číny a ďalekého východu. Opačne však môžeme dodávať hotové výrobky z EÚ ako automobily, alebo naše nerastné suroviny.
Som Róbert SUJA a kandidujem na predsedu Košického samosprávneho kraja, aby som Vám priniesol INÝ ŽIVOT a #INÝKRAJ ako ste ho poznali doteraz!
